«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- کتاب مطالعات فرهنگی، نظریه و عمل/ کریس بارکر؛ ترجمه مهدی فرجی، نفیسه حمیدی. پدیدآور. بارکر، کریس، ۱۹۵۵، یکی از منابع خوب در مطالعات فرهنگی و رسانه است.
در این کتاب در باب معماری فضاهای شهری سخن گفته شده است. هر چیزی را به عنوان متن فرهنگی ببینید. باید برداشتی فرهنگی از آنچه می بینید داشته باشید. کتاب بیان می کند که پرسه زن ها خودشان کنش گران فعال هستند. بخشی از خیابان را می گیرند. بی نظمی تولید می کنند. معماری در کنش گران تاثیر می گذارد.
در بخشی از کتاب به شما این کمک داده می شود که درک کنید، فضا به چه معنا است؟ مکان به چه معناست؟
در مکان عینی بودن، قاعده مند بودن و حضور وجود دارد.
رابطه رودررو است. فضا امری انتزاعی است.
و در آن غیبت وجود دارد. شهر مدرن و خیابان مدرن.
کتاب ترجربه مدرنیته، مارشال برمن که پیشتر معرفی شد، هم کتاب خوبی است. در این کتاب مدرنیسم، مدرنیزاسیون و مدرنیته تعریف می شود.
مدرن: نظم تولید می کند اما وقتی شهر عوض می شود، تغییر می کند. او از بولوار هوسمان صحبت می کند که چه کاربردی داشته است و چه تغییراتی ایجاد کرده است.
کلیدواژه های مطالعات فرهنگی را باید مورد توجه قرار دهید و آنها را دنبال کنید.
کنشگر، قدرت، هژمونی، جوامع حاشیه ای، زنان، تغییر نسلی، جوانان، فرهنگ عامه، ایدئولوژی
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- امروز بیشتر مردم فقط برای خرید به فروشگاه ها و مال ها نمی روند، بلکه اهداف ثانویه ای را دنبال می کنند.
برخی از آنها برای چک کردن قیمت ها به فروشگاه ها می روند و بیشتر دوست دارند که چانه بزنند. برخی نیز برای تماشا به مکان های فروش می روند.
در واقع امروزه فروشگاه ها بیشتر به مکانی تفریحی تبدیل شده است که مردم برای تماشای چیزهایی که دوست داشتنی هستند و از طریق تبلیغات برایشان مطرح شده است، به فروشگاه ها می روند.
به این نوع گردش در فروشگاه ها خرید پنجره ای یا Window Shopping می گویند.
اگر معادل فارسی بهتری برای این واژه پیدا کردید، لطفا با ما در میان بگذارید.