«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- مصرف از نگاه باکاک به چند مرحله تقسیم می شود یعنی در واقع سائق هایی که باعث مصرف می شوند از نگاه باکاک خود را در چند مرحله بازتولید کرده اند.
دوره اول: آنها تولید را چیزی می دانند که همه چیز را مبتنی بر کار، دستمزد، تولید نظام مند می داند که همه ابعادی عقلانی هستند.
در میان پروتستان ها مفهومی به نام «Calling» به معنای تکلیف وجود دارد. پیوریتن ها معتقدند که باید فقط کار کنند.
مرحله دوم: مصرف جدید شکل می گیرد. این مصرف رچند ویژگی دارد:
1. مهاجرت در آن تاثیر دارد
2. مصرف به شکل انبوه
3. در کتاب مصرف عامه: از عامه شدن و امریکایی شدن فرهنگ سخن گفته شده است و سپس می گوید مکتب فرانکفورت از چه می گوید.
در اروپا کسانی که فقیر و میانسال هستند در برابر این مصرف مقاومت می کنند. اما در میانسالان امریکایی این مقاومت وجود ندارد.
در این شرایط است که وبلن از طبقه مرفه یا طبقه تن آسا سخن می گوید و زیمل نیز به حیات شهری و کلان شهر می پردازد.
این امر باعث می شود که مصرف به مقوله ای جامعه شناختی تبدیل شود.
در این شرایط اینگلهارت می گوید: دولت رفاه در اختیار مردم رفاه نسبی قرار می دهد. وسایل حمل و نقل برای رسیدن به مال ها و پاساژ های بزرگ اهمیت می یابد. مترو به تمام مال ها دسترسی می دهد. در کتاب تجربه مدرنیته، مارشال برمن می گوید: عملکرد اتوبان ها و بزرگراه ها و سنگ فرش ها این است که به مدرن شدن شکل شهر کمک می کند. این کار در نهایت باعث تسهیل مصرف می شود.
حوزه مطالعاتی | نظریه پرداز | روش درک فرهنگ |
مطالعات فرهنگی | استوارت هال | مخاطب پژوهی، اتنوگرافی |
مطالعات فرهنگی | دیوید مورلی | مخاطب پژوهی، اتنوگرافی |
مطالعات فرهنگی | میشل دوسرتو | تحلیل متن |
مطالعات فرهنگی | فیسک | تحلیل متن |
انسان شناسی | مالینوفسکی | تحقیقات میدانی، پژوهش های تطبیقی، (تحلیل نهادها، تحلیل کارکردی) |
مطالعات فرهنگی | پل ویلیس | روش قوم نگاری و مستند |
مردم شناسی و جامعه شناسی | کلیفورد گیرتز | روش علم تفسیری، روش کیفی |
جامعه شناسی | توماس | روش کیفی و تحلیل متن |
جامعه شناسی | زنانیکی | روش کیفی و تحلیل متن |