«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- دکتر سلطانی در درس نشانه شناسی و مطالعات فرهنگی به تحقیقی که پیرامون زنان و زبان شده بود نگاه کردند.
سوال این پژوهش: چه مناسباتی میان زبان و جنسیت وجود دارد؟
کتاب های راهنمایی دبیرستان و ابتدایی را بررسی کرده است.
روش: تحلیل محتوا
جامعه آماری: کتاب های فارسی، عربی، انگلیسی راهنمایی، دبستان و دبیرستان.
یافته های پژوهش:
ویژگی های جنسیتی در تصاویر:
- نسبت تصاویر مردان و زنان
- تصاویر مردان بیشتر بوده اند و حدودا 67 %
- در کتاب های فارسی 73 %
- در کتاب های انگلیسی و عربی 60 %
- تصاویر زنان در کتاب های انگلیسی 28%، فارسی 11% و عربی 21%
- بازنمایی اسامی مردان و زنان
- 20 % بازنمایی اسامی افراد بر حسب جنسیت بوده است.
- در کلیه کتاب های فارسی و انگلیسی و عربی اسامی مردان به طور چشمگیری بیشتر از زنان بوده است.
- کمترین میزان تفاوت جنسیتی در کتاب های انگلیسی است.
- فارسی و عربی یکسان
- حدود یک چهارم اسامی زنان بوده است.
- اسامی زنان در دوره ابتدایی 25 %، راهنمایی 14% و دبیرستان 8%.
- ضمیرهای مذکر/ مونث و بازنمایی تفاوت های جنسیتی
- ضمیرهای مذکر خیلی بیشتر از ضمیرهای مونث بود.
- در انگلیسی متعادل بوده
- کلمه ها و واژه های جنسیتی
- کلمه و واژه های مذکر (پدر، مرد، آقا و پسر) و مونث (مادر، زن، خانم و ...) بررسی شدند.
- 77 % مذکر و 33 % مونث بودند.