-
مروری بر اتنومتدولوژی گارفینکل
یکشنبه 3 اسفند 1393 17:13
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- سایت باشگاه اندیشه ، یادداشت بسیار جالبی را درباره اتنومتدولوژی منتشر کرده بود که در این یاداشت آن را نقل می کنیم. اتنومتدولوژی، شیوهای است که از دل جامعهشناسی آمریکا برخاسته اما بهکلی جامعهشناختی نیست چراکه مفاهیم اساسی این رشته را زیر سوال میبرد و اصولا از بررسی مقایسهای جوامع...
-
مروری بر کتاب طبقه مرفه، توریستن وبلن
جمعه 1 اسفند 1393 16:56
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- این کتاب به نام The Theory of Leisure Class به دو شکل «نظریه طبقه مرفه» و «نظریه طبقه تن آسا» ترجمه شده است که به نظر می رسد ترجمه دوم صحیح تر باشد. کتاب وبلن ، یک اثر انتقادی است که جامعه امریکایی را نقد می کند. وبلن کتابهای زیادی دارد و این کتاب از همه کتاب هایش بیشتر سر و صدا کرده...
-
بحث بارکر و برمن در مطالعات فرهنگی
چهارشنبه 29 بهمن 1393 16:20
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- کتاب مطالعات فرهنگی، نظریه و عمل/ کریس بارکر؛ ترجمه مهدی فرجی، نفیسه حمیدی. پدیدآور. بارکر، کریس، ۱۹۵۵، یکی از منابع خوب در مطالعات فرهنگی و رسانه است. در این کتاب در باب معماری فضاهای شهری سخن گفته شده است. هر چیزی را به عنوان متن فرهنگی ببینید. باید برداشتی فرهنگی از آنچه می بینید...
-
کتاب مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، دومینیک استریناتی/ ثریا پاک نظر
دوشنبه 27 بهمن 1393 16:00
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- احمد خداداد حسینی در وبلاگ پادنوشته ها و ضد یادداشت ها ، یادداشت خوبی در باره نظریه های فرهنگ عامه نوشته است که در این یادداشت نقل می شود. برخوردن به اسامی اندیشمندانی چون آدورنو، گرامشی، مارکوزه، بارت، بنیامین، آلتوسر و... روی جلد یک کتاب خود می تواند بهانه ای باشد برای مطالعه ی آن....
-
خرید پنجره ای یا Window Shopping چیست؟
شنبه 25 بهمن 1393 15:51
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- امروز بیشتر مردم فقط برای خرید به فروشگاه ها و مال ها نمی روند، بلکه اهداف ثانویه ای را دنبال می کنند. برخی از آنها برای چک کردن قیمت ها به فروشگاه ها می روند و بیشتر دوست دارند که چانه بزنند. برخی نیز برای تماشا به مکان های فروش می روند. در واقع امروزه فروشگاه ها بیشتر به مکانی تفریحی...
-
الگوی مصرف و هویت فرهنگی
پنجشنبه 23 بهمن 1393 15:46
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- سایت حوزه یکی از بهترین منابع پژوهشی است که معمولا یادداشت ها و مقالات خوبی را گردآوری و تولید می کند. در این مطلب که به نقل از مجله:پرسمان-اسفند 1388 - شماره 86 در سایت حوزه منتشر شده بود، به بحث الگوی مصرف و هویت فرهنگی می پردازد. قرن 18 در اروپا که با عنوان عصر «روشن گری» از دیگر...
-
چشم و هم چشمی مالی/ توریستن وبلن
سهشنبه 21 بهمن 1393 15:36
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- وبلن در این بخش از کتاب به دو بحث طبقه تن آسا و مالکیت می پردازد. از نظر او این دو جنبه های متفاوت از یک واقعیت یکسان در ساختار اجتماعی هستند. بنابراین محور این بحث وبلن آسایش یا رفاه و مالکیت است. وبلن علت ظهور طبقه تن آسا را بی میلی عده ای نسبه به کار نمی داند و همچنین معتقد نیست که...
-
سیلان میل یعنی چه؟
یکشنبه 19 بهمن 1393 15:25
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- یعنی میل شما مدام در حال دگرگونی است. میل شما را ثابت نگاه نمی دارد. و بودریار آن را به خاطر تبلیغات می داند. آدم ها مخلوقاتی نماد ساز هستند. ما دو مفهوم به نام نماد و نشانه داریم که هر کدام معنای خاص خودشان را دارند: نشانه: ثابت و جهانی است. نماد: فراتر از نشانه است. چیزی توافقی و قرار...
-
همه چیز درباره فرانسیس فوکویاما
جمعه 17 بهمن 1393 15:09
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»-سایت شخصیت نگار یکی از سایت های تخصصی بسیار خوب برای معرفی شخصیت های معاصر و غیر معاصر ایران و جهان است. در این بخش معرفی یوشی هیرو فرانسیس فوکویاما را نقل می کنیم. یوشی هیرو فرانسیس فوکویاما، استراتژیست آمریکایی با اصلیت ژاپنی، متخصص اقتصاد سیاسی، عضو سابق دفتر برنامهریزیهای سیاسی در...
-
مفهوم عادتواره (Habitus) بوردیو
چهارشنبه 15 بهمن 1393 12:23
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- وبلاگ بلقان آباد دیار من، که انصاری صدر در آن قلم می زند نگاه جامع و خوبی به مفهوم عادتواره بوردیو داشت. این مطلب را نقل می کنیم. برای تعریف عادت واره ها که بوردیو آن را منشأ کنش می داند، ابتدا باید چند واژه دیگر توضیح داده شوند: _ سرمایه فرهنگی بوردیو بر این باور است که سرمایه فرهنگی...
-
فردریک جیمسون کیست؟
دوشنبه 13 بهمن 1393 12:11
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- سایت فیلو جامعه شناسی ، در مطلبی کوتاه فردریک جیمسون را معرفی کرده است. فردریک جیمسون (۱۹۳۴ )، منتقد فرهنگی امریکایی است که بیشتر به دلیل تحلیل آنچه خود او به آن پسامدرنیسم اطلاق میکند شهرتی به هم زده است. جیمسون، در آثار اخیرتر خود تفسیرها و ترجمههای مهمی از مارکسیسم هگلی ارائه داده...
-
بحث میل به مصرف در مطالعات فرهنگی
شنبه 11 بهمن 1393 11:33
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- در بحث نظریه مند کردن مصرف، یکی از مباحث بحث میل (خواسته) است. اینکه به اندازه انسان ها میل هم وجود دارد. در مطالعات فرهنگی با چیزی به نام پدیده چند فرهنگ ی ( polysemic ) روبرو هستیم. این را مخاطبان تولید می کنند، چون از ذائقه و شوق متفاوت برخوردارند. در ارتباطات لنگر اندازی داریم. ما...
-
معرفی کتاب «تمایز» اثر بوردیو
پنجشنبه 9 بهمن 1393 10:34
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- زهره روحی در سایت ا نسان شناسی و فرهنگ بحث مهمی را در باب کتاب تمایز بوردیو مطرح کرده است که در این یادداشت آن را نقل می کنیم. «تمایز: نقد اجتماعی، قضاوتهای ذوقی»، اثر پییر بوردیو؛ ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ثالث. نوشته کتاب «تمایز» یکی از مهمترین آثار پی یر بوردیو است. در این اثر وی...
-
مروری بر کتاب تجربه مدرنیته: مارشال برمن/ مراد فرهادپور
چهارشنبه 8 بهمن 1393 10:31
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- وبلاگ کافه مطال مروری کلی بر این کتاب بسیار مهم انداخته است که آن را در این نوشتار نقل می کنیم. تجربه مدرنیته نویسنده: مارشال برمن ترجمان: مراد فرهادپور نشر طرح نو، اسفند ۸۴ «تجربه مدرنیته» نوشته مارشال برمن را مراد فرهادپور با نثری شایسته ترجمه کرده است؛ اثری مشتمل بر پنج فصل، که...
-
دوره های مصرف از نگاه باکاک
یکشنبه 5 بهمن 1393 10:02
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- مصرف از نگاه باکاک به چند مرحله تقسیم می شود یعنی در واقع سائق هایی که باعث مصرف می شوند از نگاه باکاک خود را در چند مرحله بازتولید کرده اند. دوره اول: آنها تولید را چیزی می دانند که همه چیز را مبتنی بر کار، دستمزد، تولید نظام مند می داند که همه ابعادی عقلانی هستند. در میان پروتستان ها...
-
تفاوت سه نگاه مطالعات فرهنگی، جامعه شناسی و مردم شناسی به فرهنگ
چهارشنبه 1 بهمن 1393 01:16
حوزه مطالعاتی نظریه پرداز روش درک فرهنگ مطالعات فرهنگی استوارت هال مخاطب پژوهی، اتنوگرافی مطالعات فرهنگی دیوید مورلی مخاطب پژوهی، اتنوگرافی مطالعات فرهنگی میشل دوسرتو تحلیل متن مطالعات فرهنگی فیسک تحلیل متن انسان شناسی مالینوفسکی تحقیقات میدانی، پژوهش های تطبیقی، (تحلیل نهادها، تحلیل کارکردی) مطالعات فرهنگی پل ویلیس...
-
تکنیک سوسیومتری و سوسیوگرام
شنبه 27 دی 1393 16:34
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- در تست سوسیومتریک از هر یک از اعضای تیم خواسته می شود یک شخص دیگر را از اعضای تیم انتخاب کند. 1- شما دوست دارید چه کسانی در ترکیب تیم حضور داشته باشند؟ نام .... نفر را ذکر کنید؟ 2- نام افرادی را که دوست ندارید در ترکیب تیم حضور داشته باشند ذکر کنید؟ یک روش خاص تست سوسیومتریکی این است که...
-
نظریه مند کردن مصرف
پنجشنبه 25 دی 1393 16:06
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- در بحث نظریه مند کردن مصرف به نظریه هایی که در این حوزه وجود دارد می پردازیم. مارکس: کارل مارکس از بیگانگی و شی وارگی و غریبه گی می گوید. اینکه کارگر با کالایی که آن را تولید می کند ارتباط نمی گیرد. مارکس می گوید: کارگر کالایی را تولید می کند اما نسبت به آن بیگانه است. سرمایه مفهومی...
-
مطالعه مصرف در مطالعات فرهنگی
سهشنبه 23 دی 1393 15:24
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- یکی از حوزه های بسیار مهم در مطالعات فرهنگی و رسانه بحث مصرف است. مصرف در چند دوره تعریف می شود. در دوره اول تولید بیشتر از مصرف مطرح است. همه چیز مبتنی بر کار است، دستمزد، تولید نظام مند و عقلانی است. در این زمینه وبر از بحثی به نام Calling نام می برد که به معنای تکلیف است. در میان...
-
تغییرات فرهنگی از نگاه اینگلهارت
یکشنبه 21 دی 1393 22:49
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- اینگلهارت می گوید نگرش جدیدی نسبت به دین ایجاد شده است. رو از روش تاریخی، تحقیقی، توصیفی و اثباتی استفاده می کند. اینگلهارت به دنبال تبیین تغییرات فرهنگ است. اینکه چه عواملی بر آن تاثیر می گذارد؟ لوی استراوس می گوید: قواعد اجتماعی چگونه غرایض را تغییر می دهد؟ وبر نیز از عبارت «هنجار و...
-
مصرف از نگاه باکاک
جمعه 19 دی 1393 01:17
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- باکاک به بحث مصرف از نگاه تاریخی نگاه می کند. او به چند دوره برای مصرف می پردازد: 1. اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم. الگوی مصرف درگیر مقوله اقتصادی است. یعنی در الگوی اولیه مصرف، جایگاه جامعه شناختی نداشته و صرفا اقتصادی بوده است. 2. دوره مصرف در دوره بحران جنگ جهانی اول و دوم: مصرف...
-
مباحث مهم در حوزه جامعه شناسی نسلی
چهارشنبه 17 دی 1393 00:26
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- جامعه شناسی نسلی یکی از موضوعاتی است که در مطالعات فرهنگی به آن پرداخته می شود. در جامعه نسلی باید به این سوال پاسخ دهید که آیا این نسل، همان نسلی است که به انقطاع نسلی رسیده است یا اینکه در تعامل با نسل قبل قرار می گیرد؟ اینکه آیا نسل جوان است؟ نوجوان است؟ میانسال است؟ یا پشت سرهم قرار...
-
شرایط دولت رفاه در نگاه اینگلهارت
دوشنبه 15 دی 1393 23:03
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- اینگلهارت نگاه ویژه ای به بحث دین، فرهنگ در جامعه لیبرال دارد. 1. دولت رفاه وقتی به اوج رسید، دیگر بازده نزولی پیدا می کند. مردم به رفاه رسیده اند و دیگر مردم به آن نیاز ندارند. رشد اقتصادی باید همراه با دموکراسی باشند. آنگاه باید از آن گذر کنند. 2. در کشور ما به دلایلی دغدغه های سیاسی...
-
تاچریسم و ریگانیسم در اندیشه اینگلهارت
شنبه 13 دی 1393 22:49
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- این دو نفر یعنی ریگان و تاچر، سیاست واحدی را برای سیاست بازار اعمال می کردند. آنها قدرت دولت را کاهش می دهند. بین بازار و دولت فاصله است. در سال 1930، امریکا و انگلستان بحران اقتصادی داشتند. این دو نفر به اصلاحاتی از طریق مقررات زدایی مالی دست می زنند. یعنی ظهور بازارهای ارزی و سیاست...
-
پوتلاژ چیست؟
پنجشنبه 11 دی 1393 22:11
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- مالینوفسکی می گوید انسان ها در مناسباتی رد و بدل کالا می کنند. وجه نمادین کالا بسیار مهم است. هرچقدر بخشندگی بیشتر باشد، نشان بزرگی و شخصیت آن فرد است. اینکه فرد آدم بزرگی است. مرتضی ارشاد در این باره می نویسد: «در باب هدیه دادن که نوعی پوتلاژ مادی برای نشان دادن اهمیت معنوی افراد به...
-
پدیدار شناسی چیست؟
سهشنبه 9 دی 1393 21:22
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- پدیدارشناسی چیست؟ عنوان مقاله ای است که حسینعلی احمدی آن را به زیور تبع درآورده است. این مقاله را برای آگاهی از این مفهوم بسیار مهم در مطالعات فرهنگی و رسانه مطالعه می کنیم. پدیدارشناسی چیست؟ پدیدارشناسی به معنای شناخت پدیده ها است. مکتب پدیدار شناسی در پی آن است که با تفکیک آگاهی...
-
مقاله مطالعات فرهنگی چیست؟ از خردنامه همشهری
دوشنبه 8 دی 1393 16:04
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- دکتر سید محمود نجاتی حسینی یکی از اساتید برجسته حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران است. درس نقد سیاستگذاری فرهنگی و جهانی شدن و فرهنگ دو درسی است که در ترم جاری در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط وی ارائه شد. در این بخش مقاله ای مشارکتی که یکی از نویسندگانش دکتر نجاتی حسینی هستند...
-
روش های مطالعه فرهنگ
یکشنبه 7 دی 1393 21:06
«مطالعات فرهنگی و رسانه»- روش در مطالعه فرهنگی ارزش گذارانه نیست. ما صرفا توصیف و تفسیر می کنیم. اینکه چرا افراد این رنگ را می پسندند؟ روش در قوم نگاری یا اتنوگرافی: در مردم شناسی روشی را استفاده می کنند که انسان شناسان به آن نپرداخته اند. از طریق مکالمه و گفتگو به آن می پردازند. مثلا مکالمه تلفن که شما می گویید:...
-
فرهنگ در مطالعات فرهنگی
جمعه 5 دی 1393 20:47
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- فرهنگ دچار تغییر شده است. ما می توانیم سه معنا را در مطالعات فرهنگی از فرهنگ درک کنیم: فرهنگ به معنای یک خصلت کلی جوامع و گروه ها است. (فهمی که تایلور از آن می گیرد: تالیور مرز انسان و حیوان را فرهنگ می داند.) تایلور فقط فهم مفرد و عامی از فرهنگ می گیرد. فرهنگ به معنای قلمروی مجازی از...
-
نظریه های فرهنگ و مطالعات فرهنگی
چهارشنبه 3 دی 1393 20:22
«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- در این نوشتار به نظریه های فرهنگ و مطالعات فرهنگی با توجه به کتاب «مطالعات فرهنگی؛ مبانی و اصول» دکتر بهار می پردازیم. 1. نظریه کارکرد گرایی: در کارکرد گرایی با مواد ثابت روبرو هستیم. اینکه آیا کارکرد این بحث ثابت تغییر کرده است. چگونه از کارکردگرایی به فرهنگ می رسیم؟ امیل دورکیم: با...