مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.

مطالعات فرهنگی و رسانه ایران

این تارنما به آخرین مباحث حوزه مطالعات فرهنگی و رسانه ایران با چشم انداز ارتباطی می پردازد.

ساختار بصری فیلم؛ نشانه شناسی

«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- همانطور که گفته شد فیلم دارای یک ساختار بصری است که این ساختار خودش از بخش های مختلف تشکیل شده است.

1. قاب (Frame): کوچکترین واحد یک فیلم است. به طور معمولی در سینما در هر ثانیه، 24 قاب دارد. اگر کمتر باشد فریم آن را تشخیص می دهند. در ویدئو تعداد آ« به 30 می رسد. بلحاظ نشانه شناسی تمام عناصر عکس در یک قاب قابل تحلیل است.

مثال: عکس بچه ای که در حیاط ماشین اسباب بازی اش را از دست داده است.

2. نما (Shot): یک شات وقتی است که دوربین را روشن می کنید و سوژه را دنبای می کنید، تا زمان خاموش کردن دوربین در یک شات می گویند.

زمانی که فیلم بردار بخواهد همان سوژه را از زاویه دیگری نشان بدهد، یا سوژه را نشان دهد از نمای متفاوتی استفاده می کند.

برای مثال هشت نما را در یک فیلم داستانی می توانیم اینطور نمایش دهیم:

نمای 1: دوربین از پشت سر بچه ای را دنبال می کند که در کوچه اسباب بازی اش را کنار دیوار حرکت می دهد.

نمای 2: روی زمین می نشیند و ماشینش را در دست می گیرد.

نمای 3: نمای نزدیک از ماشین در دست های پسر بچه نشان داده می شود.

نمای 4: نمای دختر بچه از پنجره خانه ای روبروی کوچه نگاه می کند.

نمای 5: نمای خیلی نزدیک از صورت دختر بچه

نمای 6 و 7 و 8: ...


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.