«مطالعات فرهنگی و رسانه ایران»- در این نوشتار به مقاله ای با عنوان تاویل عکس، و چگونگی تحقق لذت متن در مخاطب می پردازیم.
دانلود متن کامل مقاله برگرفته از سایت سید
عنوان نشریه: باغ نظر : پاییز و زمستان 1389 , دوره 7 , شماره 15 ; از صفحه 27 تا صفحه 36 .
عنوان مقاله: تاویل عکس، و چگونگی تحقق لذت متن در مخاطب
نویسندگان: حسن پور محمد*, نوروزی طلب علیرضا
* پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
چکیده:
خلق متن می تواند در پی خواست لذت نیز باشد. لذتی که پدید آورنده متن، در حین آفرینش متن، آن را تجربه می کند؛ و لذتی هم، که خواننده ناشناخته متن، در قرائت متن، آن را کشف می کند. لذت متن، شاید حقیقت نهفته در هستی متن باشد، که مخاطب - چه خواننده نامعلوم آن، و چه مولف به سان مخاطب اولیه اش - آن را در زیبایی متن، مشاهده، و از چنین دریافتی، حظ می برد. گادامر، از بزرگ ترین فلاسفه معاصر، حقیقت و زیبایی را دو عنصر تفکیک ناپذیر در هر متن و به ویژه در اثر هنری دانسته، و دریافت لذت را، منوط به آشکارگی حقیقتی می داند که در متن نهفته است.
عکس، به مثابه متنی لذت آفرین، آشکارگی حقیقت خود را در برابر مخاطب ویژه خویش، به نحوی منحصر به فرد، آشکار می کند. رولان بارت، لذت عکس را در اتاق روشن - کتابی که منحصرا درباره عکاسی نوشت - می کاود. استودیوم و پونکتوم، دو عنصر حظ بصری، در عکس، که اولین بار در اتاق روشن مطرح می شوند، می توانند به سایر متون تصویری (تجسمی) نیز، قابل بسط باشند.
کلید واژه: لذت متن، رولان بارت، اتاق روشن، عکس، استودیوم، پونکتوم