امیر طرفیانی، مدیرکل روابطعمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان در آیین تجلیل از اعضای شورای هماهنگی روابطعمومیهای وزارت راه و شهرسازی در استان که به مناسبت روز روابطعمومی برگزار شد، اظهار داشت: بهعنوان مدیران و مسئولان روابطعمومی موظفیم عملکرد دستگاهها را نه از باب تبلیغ که از منظر ارایه گزارش به مردم به شکل صحیح و شفاف اطلاعرسانی کنیم.
مشاور وزیر و رئیس هیأت عامل ایمیدرو تاکید کرد: با توجه به انزوای بخش معدن در جامعه، روابط عمومیها از طریق رسانهها میتوانند در ارتقای جایگاه معدن در میان عموم جامعه نقش آفرینی کنند.
سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» با مشارکت اتاق بازرگانی تبریز و انجمن روابط عمومی آذربایجانشرقی، با حضور مدیران بخش خصوصی، مدیران و کارشناسان روابط عمومی بخش خصوصی و دولتی و اصحاب رسانههای استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
محمد طالبی، روز سهشنبه در جمع مدیران روابطعمومی استان اظهار کرد: هر ساله در روز روابط عمومی، روابطعمومی دستگاههای اجرایی ارزیابی و برترینها معرفی میشدند اما این نوع ارزیابی مورد پسند و رضایت نبود لذا به این جمعبندی رسیدیم که برای اولین بار این ارزیابی را به صورت جشنواره برگزار کنیم.
روابطعمومی در هر زمان و مکان، با تعهد و نوآوری، نقشی کلیدی در توسعه پایدار و ارتقای جایگاه هر سازمان ایفا میکند. هر روابطعمومی باتوجهبه ظرفیتها و امکانات در دسترس، همگام با فناوریهای نوین بر محور ارتباطات مؤثر، مشارکتمداری و اطلاع مداری حرکت میکند و در نقش یک آینه تمامنمای، تلاشش بر این است تا با افزایش آگاهی، سرمایهای به نام «اعتماد» برای یک مجموعه خلق کند.
روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی برای یادآوری این نکته است که روابط عمومی صرفاً یک بخش تشریفاتی نیست، بلکه رکن اساسی در ارتباطات و تعاملات سازمانی است. با رفع چالشهای موجود و توجه به جایگاه واقعی این حوزه، میتوان شاهد ارتقای سطح روابط عمومی در ایران و نقشآفرینی موثرتر آن در عرصههای مختلف باشیم.
چشمانداز واقعی روابطعمومی در ایران در چه شرایطی است و آیا میشود به آن امیدوار بود؟!
شاید این سوال ذهن دستاندرکاران روابطعمومی در ایران باشد که پایگاه و جایگاه روابطعمومی کجاست و آیا میشود برای ادامه کار این بخش نقطه امیدی یافت یا خیر؟!
۲۷ اردیبهشت در ایران به عنوان روز ملی ارتباطات و روابطعمومی شناخته میشود. این روز فرصتی برای قدردانی از تلاشهای متخصصان روابطعمومی در سراسر کشور و همچنین تاملی بر اهمیت ارتباطات در دنیای امروز است.
نقش روابطعمومی و اهمیت آن در جوامع مدرن، در توسعه و جهش تولید به عنوان یکی از عوامل کلیدی مورد توجه قرار می گیرد. واین گونه است که در این راستا، مشارکت مردم به عنوان یکی از مهمترین عناصر در ایجاد جهش تولید و توسعه ی اقتصادی مطرح میشود.
انجمن متخصصان روابطعمومی ایران ضمن تأکید بر ضرورت تقویت جایگاه و منزلت این حرفه، از مسئولان و متولیان امر میخواهد که برای رفع چالشهای موجود و ارتقای سطح دانش و مهارتهای کارشناسان روابطعمومی، اقدامهای لازم را انجام دهند.
جعل عمیق یا deepfake به عنوان بخشی از این اکوسیستم، نوعی از دستکاری صدا و تصویر است که به کاربران اجازه میدهد صورت، صدا و حرکات انسانها را به طوری که واقعی به نظر برسند، شبیهسازی کنند. از محتوای ساخته شده با جعل عمیق، امروزه به اندازه نگرانکنندهای استفاده میشود. برای مثال از تصویرهای شبیهسازی شده یک فرد، برای فرستادن عکسها و ویدیوهای جنسی و ترویج خشونت جنسیتی استفاده شده است. همچنین ویدیوهای جعلی افراد مشهور و کلیپهای صوتی ساختگی، منتشر شدهاند.
هرچه بکاریم همان را درو میکنیم. اگر اعمالی انجام دهیم که برای دیگران مفید و سازنده باشد، نتیجه آن نیز شادمانی و موفقیت برای خود ما خواهد بود. اما اگر اعمالی انجام دهیم که برای دیگران مضر و مخرب باشد، نتیجه آن نیز رنج و ناراحتی برای خود ما خواهد بود.
به همان روشی که شما نیاز دارید یک هویت برند ایجاد کنید که با مشتریان هدف شما همخوانی داشته باشد، باید یکی را بسازید که با استعدادهای هدف شما همخوانی داشته باشد. این تقریباً همان کاری است که برندسازی کارفرمایی انجام می دهد. به جویندگان کار می گوید که شما کی هستید و چرا باید بخشی از تیم شما شوند.
برای بقا، برای بودن، برایآنکه باشیم، باید که مدیرمحوری پیشه سازیم. مافوق که ناراضی باشد به اشارهای، معدوم میشوی و دیگر نیستی تا تئوریهای ناب، تا نظریات زیبای علوم ارتباطات را در ظرف کوچک اندیشههای بسته و جزم و صلب جاری و ساری کنی. اصلاً وجود روابطعمومی در جوامع بسته خود تناقضی عظیم است بسان شمعی در شب طوفانی.
روز ۲۷ اردیبهشتماه در ایران به عنوان روز ملی ارتباطات و روابطعمومی شناخته میشود. با این حال، از سال 1390 این روز و روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی از تقویم رسمی کشور حذف شده است.
شیخالاسلامی دانش آموخته رشته روابطعمومی و علوم ارتباطات است و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داده است و 12 سال سابقه فعالیت در حوزه روابطعمومی شبکه بانکی را دارد .
تنزل جایگاه روابطعمومی ریشهای عمیقتر دارد و به دولتهای قبل از انقلاب نیز باز میگردد. متاسفانه، در طول این سالها، اهمیت ارتباطات و نقش کلیدی روابطعمومی در سازمانها به درستی درک نشده و این حوزه با بیتوجهی و بیمهری روبرو بوده است.
روز ملی ارتباطات و روابطعمومی فرصتی برای یادآوری این نکته است که ارتباطات و روابطعمومی ارکان اصلی هر سازمان موفقی هستند. به همین مناسبت، باید از تلاشها و زحمات فعالان این حوزه قدردانی کرد و برای ارتقای سطح دانش و مهارت آنها تلاش کرد.
روز ملی ارتباطات و روابطعمومی، فرصتی برای تأمل در اهمیت ارتباطات، قدردانی از فعالان این عرصه و تلاش برای ارتقای جایگاه و نقش روابطعمومی در جامعه است.
شیرزاد دلیل این ناکامی را تحت تاثیر قرار گرفتن شورای روابطعمومی از سیاستهای شورای اطلاعرسانی استانداری میداند. وی با اشاره به تغییرات ساختاری در حوزه روابطعمومی در دولت قبل، عنوان کرد که این تغییرات باعث اثرگذاری حوزههای دیگر بر سیاستگذاریهای این بخش شده و شاهد برخی اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصی در این زمینه بودهایم.
روابطعمومی (PR) دیگر به بیانیههای مطبوعاتی و جلسات توجیهی رسانهای محدود نمیشود.
در طول دهه گذشته، چشمانداز روابطعمومی به یک اکوسیستم پویا تبدیل شده است که ابزارهای دیجیتال، تعامل با رسانههای اجتماعی و تمرکز بر شفافیت را در بر میگیرد.